Checklist kindvriendelijke tijdsordening

Deze website geeft houvast om de tijd die kinderen op de buitenschoolse kinderopvang doorbrengen, kindvriendelijker te maken. De tijd in de opvang is altijd op een bepaalde manier georganiseerd. Die organisatie biedt kinderen structuur en houvast, en zorgt dus voor veiligheid en zekerheid. Maar ze geeft kinderen ook de kans om de opvangtijd ten dele zelf in te vullen: om keuzes te maken en zelf te bepalen hoe de tijd eruit ziet en betekenis krijgt.

Die ‘kwaliteiten van tijd’ voor kinderen vormen de basis voor een checklist voor kindvriendelijke tijdsordening die door Onderzoekcentrum Kind & Samenleving werd uitgewerkt. De checklist helpt om die kwaliteiten in de buitenschoolse opvang vorm te geven.

Hoe biedt de opvangtijd voldoende structuur aan kinderen? Is de tijd herkenbaar genoeg en biedt hij genoeg houvast? Zit er genoeg variatie ingebouwd, en geeft hij de dag voldoende samenhang?

En kunnen kinderen de tijd op de opvang zelf (mee) invullen? Voelen ze zich verbonden met de opvang? Kunnen ze zelf mee een bestemming geven aan de tijd die ze er doorbrengen? Kunnen ze tijdens georganiseerde momenten toch nog een en ander manipuleren? En hebben ze voldoende mogelijkheden om de tijd zelf betekenis te geven?

De checklist overloopt deze kwaliteiten van tijd voor kinderen en helpt om vragen te stellen over wat zij in de opvang concreet betekenen.

U kan de checklist voor kindvriendelijke tijdsordening in de buitenschoolse kinderopvang hier vrij afhalen. (pdf-document)

Voor meer achtergrond over het hoe en het waarom van de checklist verwijzen we graag naar de rubriek ‘meer info over de checklist‘.

2 gedachten over “Checklist kindvriendelijke tijdsordening

  1. Ik denk dat een kindvriendelijke tijdsordening van groot belang is. Variatie is voor een kind belangrijk, evenals structuur trouwens. Ik vind deze checklist enorm behulpzaam.

Geef een reactie op Pim Battem Reactie annuleren